Spirituelt dansk brand hitter i hele verden

Før jeg kaster mig ud i den hæsblæsende debat om ophavsret på makramé-teknikken og de mange brands som har gjort det til deres ‘ting’ at bruge den til blandt andet armbånd og halskæder, vil jeg lige påpege at så godt som alle tøjproducenter – for nu at perspektivere lidt – jo bruger samme type vævning og samme materialer til deres t-shirts, men naturligvis sagtens kan differentiere sig fra konkurrenterne alligevel. Teknikken er en ting – noget helt andet er hvordan man benytter den ud udnytter den til at lave produkter som kunderne er interesseret i.


I dagens indlæg vil jeg dog godt zoome ind på et specifikt brand, som jeg mener har forstået at udnytte makramé bedst muligt. Navnet er Nialaya og på trods af at mottoet altid er ‘Made in Hollywood’, er brandet faktisk lige så dansk som mors mad og Dannebrog. Serieiværksætteren Jannik Olander er nemlig manden bag Nialaya, og han besluttede for nogle år siden at flytte hele butikken til Hollywood for at komme tættere på de mange kendte, som har gjort Nialaya til en megasucces. Produkterne er armbånd og halskæder med alverdens flotte (og dyre) sten og metaller, der hver især symboliserer forskellige værdier som vil hjælpe deres ejermænd (og kvinder) i livet og hverdagen. De kendte i Hollywood har taget rigtig godt imod brandet, og mange af dem har endda aktivt støttet op om ‘Jannik the jeweler’ ved at bære hans produkter i musikvideoer, på den røde løber og lignende ganske gratis.

Hele marketingapparatet bag virksomheden er ganske givet super interessant, men langt vigtigere er i mine øjne selve produkterne. Det kan godt være at såvel armbånd som halskæder er meget langt fra min økonomiske rækkevidde og formåen, men derfor kan man jo godt savle lidt alligevel. Hvad siger du for eksempel til et armbånd med onyx, guld og diamanter – tilpas råt, maskulint og alligevel elegant på en og samme tid. Jeg siger tommel op i hvert fald. Find Nialaya smykker her.

0 comments on “Spirituelt dansk brand hitter i hele verdenAdd yours →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *